Tegra este un SoC lansat de NVIDIA in anul 2008 ce s-a adresat in special portabilelor. Fie ca a fost vorba de telefoane mobile, tablete sau diverse console, acesta si-a castigat cu brio locul pe piata datorita performantelor video pe care NVIDIA a reusit sa le obtina.
NVIDIA Tegra K1 este primul procesor din seria Tegra ce incorporeaza 192 de nuclee CUDA, bazate pe arhitectura Kepler, prezenta pana acum doar in placile video si care deschide o noua era in ceea ce priveste gamingul pe terminale mobile.
Acest procesor va permite dispozitivelor mobile sa ruleze jocuri bazate pe engine-ul grafic Unreal, lansat de cei de la Epic Games. Un demo a fost prezentat in cadul conferintei de la CES 2014, unde o tableta dezvoltata de NVIDIA rula Serious Sam 3 destul de fluent.
Inainte sa va ofer mai multe informatii despre Tegra K1 cred ca este recomandat sa va spun cateva lucruri despre arhitectura Kepler. Aceasta a fost implementata de catre NVIDIA in scopul eficientizarii performantelor placilor video, reusind sa obtina performante de pana la 3 ori mai mari. Fiind o tehnologie inovativa, aplicabilitatea nu a reprezentat o problema, putand fi implementata in placi video ce sunt folosite intr-o gama variata, de la scopuri științifice pana la gaming.
Performantele arhitecturii Kepler sunt imbunatatite datorita a 3 tehnologii pe care NVIDIA le-a implementat:
- SMX – tehnologia ce sta la baza procesoarelor CUDA si reduce consumul cat si spatiul
- Dynamic Parallelism – simplificarea instructiunilor folosite la procesare cat si implementarea unui nou sistem de pornire/oprire ale procesoarelor CUDA fara a face un back-loop catre controller.
- Hyper-Q – tehnologie ce permite utilizarea simultanta a procesoarelor CUDA de catre mai multe CPU-uri.
Dupa cum am spus mai sus, Tegra K1 ofera 192 de nuclee CUDA si promite performante asemanatoare cu placile video din seriile GT 630 si GT 635. Acest nou nucleu grafic, bazat pe arhitectura Kepler, preia practic si toate avantajele placilor video ce folosesc deja aceasta tehnologie. Cum ar fi eficienta din punct de vedere al cosumului de energie, suport GPGPU, compatibilitatea cu aplicatii software ce ruleaza in DirectX 11, OpenGL 4.4 si OpenGL ES 3.0
Sa nu uit una dintre cele mai importante lucruri. Tegra K1 va cuprinde nu unul ci chiar doua variante! Doua produse relativ asemanatore, ambele cu GPU-uri bazate pe Kepler, insa CPU-uri diferite.
Prima versiune o sa fie extrem de apropiata de modelul actual Tegra 4. Procesorul o sa fie bazat pe ARM Cortex-A15, ce ofera patru nuclee de procesare ce ajung pana la 2,3 GHz. Practic o sa fie in sistemul 4 + 1, un Quad Core performant plus inca un nucleu ce porneste atunci cand ruleaza aplicatii de fundal (modul idle). Aceasta versiune ruleaza pe 32 biti si o sa fie disponibila in prima jumatate a anului.
A doua versiune ruleaza in 64 de biti si va fi disponibila abia din toamna. NVIDIA a decis sa implemente un CPU nou, proiect chiar de ei, ce ofera doua nuclee Denver, tactate la 2.5 GHz. Acest CPU o sa fie un Dual Core bazar pe arhitectura ARM v8 ce ofera o memorie cache mai mare si o un multitasking mai bun.
Ambele versiuni vor fi dotate cu cele 192 de nuclee Kepler, singura diferenta fiind arhitectura CPU-ului implementat.
Comentariile sunt inchise.