Prețul, calitatea sau popularitatea brandului – ce este mai important? Dintr-un magazin de specialitate sau un magazin online? Iau în calcul recomandările prietenilor și ale familei sau au încredere într-un consultant din magazin? TNS Pentor, într-o cercetare solicitată de Toshiba, a analizat felul în care românii cumpără laptopuri.
Chiar dacă în locuințe calculatoarele sunt cele mai populare, laptopurile își găsesc treptat calea spre inimile românilor. Una din trei persoane plănuiește să achiziționeze un laptop nou în anul ce urmează. Aproape jumatate din respondenti planuiesc sa cumpere un laptop anul viitor și una din trei persoane amână această decizie pentru următorii 2-3 ani. Decizia lor va fi în majoritatea cazurilor una pragmatică, bazată pe specificațiile tehnice, durata bateriei și preț, cel puțin așa au declarat respondenții chiar dacă sunt influentați și de alte aspecte.
Criterii rationale, alegeri personale
Atunci când aleg o anumită marcă sau un anumit model consumatorii susțin că alegerile lor sunt influențate mai ales de specificațiile tehnice (în primul rând durata de viață a bateriei) și preț. Greutatea unui laptop, părerile prietenilor și mai ales culoarea carcasei au fost catalogate drept cele mai puțin importante caracteristici. Conform studiului,utilizatorilor Toshiba le pasă de brand, prețuri, dimensiunea ecranului și greutate mai mult decât altora. Aceștia acordă de obieci mai putina atenție culorii carcasei. Pentru femei, sistemul de operare instalat este la fel de important precum specificațiile tehnice.
Conform declarațiilor respondentilor, atunci când aleg un laptop, românii sunt interesați în principal de calitate, vor un brand în care au încredere și de asemenea doresc să obțină un raport calitate-preț bun și dispozitive rezistente care nu se defectează. Ei susțin că acordul celorlalți nu este aproape deloc important. Spre deposebire de alte țări, în România consumatorilor cu venituri mari le pasă de diverse aspecte în cazul alegerii unei mărci, cum ar fi cele afective, in comparatie cu cei cu venituri mai mici.
Comparând motivele ascunse cu cele declarate, observăm că în realitate ei acordă longevității bateriei și prețurilor mult mai puțină importanță decât cred. În același timp aceștia subestimează importanța unei aprobări din partea celorlalți și relația bună pe care o au cu un brand în schema decizițională.
Site-uri și recomandări
Două surse principale de informare în privința laptopurilor pentru români sunt specialiștii și site-urile producătorilor(peste 50%). De asemenea ei accesează destul de des informații de pe motoarele de căutare (44%). Mulți români se bazează pe recomandările personalului din magazine și ale altor specialiști, familie sau prieteni (peste 30%) sau accesează blog-uri și forum-uri (36%). In comaparație cu alte țări, nu folosesc serviciile online de comparare a prețurilor atât de mult (22%). Cele mai puțin populare surse sunt: presa tradițională și televizorul.
Rezultate interesante reies din compararea modurilor în care bărbații și femeile își culeg informațiile despre un produs. Bărbații tind să fie mult mai independenți și accesează site-urile specialiștilor și ale producătorilor sau motoarele de căutare mai des decât femeile. Aproximativ 60% dintre bărbați caută specificațiile tehnice, părerile și ofertele concurente. Femeile în schimb, preferă interacțiunea și 46% dintre ele solicită sfaturi prietenilor sau familiei. De asemenea, 41% dintre ele cer sfaturi vânzătorilor sau specialiștilor (33%). Atât femeile cât și barbații sunt influentați în mod egal de opiniile bloggerilor.
Tinerii cer părerea familiei și prietenilor în legătură cu laptopurile pe care ar vrea să le achiziționeze și caută informații pe bloguri și forumuri mai des decât cei mai în vârstă. Aceștia din urmă se sfătuiesc în primul rând cu personalul magazinelor și cu specialiștii după care, de cele mai multe ori compară prețurile prin intermediul serviciilor online.
Canalele media tradiționale prezintă un grad mic de credibilitate. Ziarele și revistele sunt estimate la doar 4%, în timp ce televiziunea la 6% dintre răspunsuri. Un nivel atât de scăzut de încredere în media convențională ar putea duce la o prezență masivă a reclamelor. Social media deține un procent ridicat comparativ cu TV-ul și presa estimat la 11%.
Locul de achiziționare
Aproape două treimi dintre români și-au cumpărat laptopul dintr-un magazine de specialitate. 16% dintre laptopuri au fost cumpărate din supermarketuri sau hypermarketuri. 83% prefer să vadă și să testeze produsele personal, așa că petrec mai mult timp în magazine și doar 14% au încredere în serviciile de cumpărare online.
Despre studiu
Studiul a fost realizat la cererea Toshiba de catre agentie de cercetare TNS Pentor intre 24 noiembrie si15 decembrie 2011. Respondetii, in numar de 607, au fost persoane cu varste intre 20 si 60 de ani, proprietari de laptopuri si s-a folosit metoda CAWI. Informatiile prezentare mai sus fac parte dintr-un studiu de cercetare mult mai complex.