Conform raportului DESI 2016 (Digital Economy and Society Index) România are cel mai slab indice al economiei și societății digitale din intreaga communitate UE. Slaba dezvoltare a acestora se datorează în principal nivelului scăzut al competențelor digitale și totodată lipsei de încredere a utilizatorilor față de mediul virtual.
Dacă plecăm de la cele spuse atunci când tratăm independent segmentul economiei numit marketing, rezultatele statistice sfidează logica dacă avem în vedere una dintre particularitățile esențiale ale acestuia – în marketingul online, rolul cheie este deținut de client, nu de către întreprinderea producătoare. Pentru a crește gradul de control printr-o perspectivă mai clară asupra comportamentelor clienților, majoritatea companiilor apelează la programe de cercetare a pieței. Un lucru binecunoscut printre profesionaliști din orice domeniu este faptul că evaluarea nu este o nota, ci un instrument care te ajută să progresezi.
Sentiment Analysis sau Opinion Mining este o divizie a Natural Language Processing (NLP) care se ocupă cu studiul opiniilor și sentimentelor consumatorilor, urmărind gradul acestora de satisfacție. Rezultatele unor astfel de analize sunt în mare parte confidențiale, gestionate în exclusivitate de proprietarii afacerilor și de către directorii de marketing. Situația se schimbă atunci când apare un terț care aplică filtre pornind de la acest criteriu de selecție- satisfacția clientului și creează o platformă cu firmele care nu au păreri negative în mediul on-line, pentru a face informația accesibilă potențialilor clienți.
Un proiect care face posibil acest demers se numește Firmă de Încredere și a apărut în România la finalul lui 2015 după ce, în decurs de 2 ani, s-a extins din Polonia în 7 țări. În program pot intra orice fel de prestatori de servicii care îndeplinesc criteriile menționate, sunt apoi incluși într-o bază de date și li se creează un profil de utilizator de unde își vor gestiona informațiile care vor fi făcute publice. Participarea la acest program devine și o formă de promovare a afacerii din moment ce membrii primesc diverse materiale care fac dovada titlului lor de Firmă de Încredere.
O astfel de inițiativă poate veni în întâmpinarea blocajelor cu care se confruntă, conform statisticilor, mentalitatea acestei țări. O putem pune pe seama tradiționalismului care este desigur îndreptățit, căci omul iți ia energia din natura și nu din priză. Intre piatra pe care omul preistoric a luat-o în mână pentru a se ajuta în lupta pentru supraviețuire, la gadgetul care îi poate pune la dispoziție informații esentiale despre lume, nu este decât o diferență de zeci de mii de ani. Utilitatea instrumentului se păstrează, însă ceea ce ne trebuie este un filtru mai bun. Folosit cu inteligență, poate aduce beneficii considerabile în existența de zi cu zi, iar acesta este unul dintre principiile celor care au pus bazele acestui proiect.
Diana Tanase
Campanie de comunicare susținută de Centrul de Cercetare a Opiniilor Clienților
www.ccoc.ro