Acasa Tehnologie Netcamp 2011 – MobileDev

Netcamp 2011 – MobileDev

by Dragos Schiopu

Am participat marți la cel mai important eveniment al anului, adresat antreprenoriatului online, NetCamp. Mai multe detalii despre partea cu antreprenoriatul găsiți la Haotik. Eu o să trec direct la subiectul principal al acestui articol: conferința MobileDev.

În prima sesiune, moderator a fost Ionuț Bălan de la Chip, care ne-a vorbit despre ultimele tendințe pe piața sistemelor de operare pentru dispozitivele mobile, sisteme de operare cele mai folosite în România și tendințele în anii viitori. Tot Ionuț Bălan a vorbit și despre faptul că utilizatorii de Android nu plătesc pentru aplicații, ci descarcă numai aplicațiile gratuite. Aici sunt perfect de acord. S-a discutat și despre fragmentarea pieței și a dispozitivelor Android de pe piață, unui dezvoltator fiindu-i foarte greu să acopere toate dispozitivele, despre slăbiciunile platformei, numită ca fiind „noul Windows” (pulicarea în Android Market a unor aplicații ce fură datele utilizatorilor, de aici și reticența de a cumpăra aplicații, pentru a evita furtul datelor bancare). Am aflat de la Ionuț Bălan că Androidul are o cotă de piață de 22.11%, iar anul acesta 52.5% din terminalele vândute au sistem de operare Android. În România, cota de piață a Android este de 36.18%, urmat îndeaproape de Symbian și iOS. Peste 550.000 terminale sunt activate zilnic, iar în octombrie în market existau deja 365.404 aplicații, dintre care doar 32.5% plătite. Au urmat apoi 10 sfaturi pentru ca o aplicație să aibă succes.

A urmat Alex Brie care ne-a vorbit despre greșelile de UI făcute de mulți dezvoltatori, printre care și Apple. A dat exemplu de un dicționar fără funcție de search sau de liste cu denumiri ce nu pot fi citite în totalitate, de aplicația de TV live de la Orange care nu funcționează pe WiFi sau aplicația pentru Ziarul Financiar care funcționează numai dacă ești conectat la internet.

Andrei Scripniciuc de la iQuest a vorbit în continuare despre platforma Windows Phone 7.1 și posibilitățile oferite de aceasta dezvoltatorilor. Windows Phone are integrate rețelele sociale pentru o mai bună comunicare între oameni, se focalizează pe aplicații, nu pe platformă și pune oamenii în centrul atenției, făcând mai ușoară conectarea și partajarea de informații cu prietenii, familia și colegii, prin intermediul People Hub cu Facebook, LinkedIn și Twitter integrate, Facebook Chat și Messenger.

Pentru dezvoltatori, Microsoft pune la dispoziție o serie de unelte pentru crearea de aplicații: Visual Studio 2010 Express for Windows Phone, Windows Phone Emulator, Silverlight 4 Tools, XNA Game Studio 4, Microsoft Expression Blend for Windows Phone.

Referitor la marketplace, există deja peste 110.000 dezvoltatori înregistrați și peste 40.000 aplicații publicate. Conform estimărilor, în 2015 Windows Phone va depăși iOS.

La final, cineva din sală l-a întrebat pe Andrei ce e cu săgeata aceea de sus din home screen, că ocupă spațiu inutil. Într-adevăr, cam are dreptate, săgeata aia a fost prost poziționată, iar spațiul de sub ea este neutilizat. Se putea găsi o altă așezare.

Eu am vorbit apoi despre posibilitățile oferite de Nokia Store și MeeGo (Nokia N9), noul Qt SDK 1.1.4 cu Qt Mobility 1.2.1 (NFC, Bluetooth), Qt 4.7.4, Qt Quick 1.1, Qt Quick Components 1.1 – componente comune pentru Symbian Anna, Symbian Belle și N9, Qt Creator 2.3.1, precum și de modalitățile de monetizare a aplicațiilor mobile:

  • pay to download – se plătește o sumă fixă la descărcarea aplicației (metoda clasică, ce pierde teren în favoarea altor metode)
  • in-app advertising – aplicațiile sunt disponibile gratuit, iar monetizarea se face prin plasarea de reclame în aplicație
    • inner-active
    • Smaato – un SDK matur, bine pus la punct și documentat
    • vserv – o modalitate nouă de afișare a reclamelor, la intrarea/ieșirea din aplicație – nu au SDK complet pentru Qt
  • in-app purchase
    • subscription – pentru ziare, reviste, antivirus sau alte servicii pe baza de abonament
    • pay to unlock – în cazul jocurilor, pentru activarea unor nivele suplimentare sau a unor noi itemi din joc
    • pay to download – pentru aplicații ce comercializează wallpapers, ringtones etc.

In-app advertising și in-app purchase sunt metodele de monetizare de viitor, deoarece se preferă o monetizare pe întreaga durată de utilizare a unei aplicații, nu numai la descărcarea acesteia.

Am prezentat apoi un mic preview al noului Fillr.

Sesiunea a doua a fost moderată de Radu Dumitru. În cadrul acestei sesiuni, Adrian Preda de la App & Go Mobile a prezentat aplicația Alertă Cutremur Vrancea, realizată împreună cu specialiștii Institutului Român de Seismologie Aplicată. Ea este conectată 24/7 la sistemul IRSA și permite utilizatorilor să ia cunoștință despre apropierea iminentă a undei de șoc a unui cutremur de peste 4.8 grade pe scara Richter. Aplicația folosește in-app purchase. Costul unei luni de utilizare este de 9.99 euro, iar pentru un an 99.99 euro. Se poate achiziționa și Semaforul Seismic la 4.99 euro pe lună sau 49.99 euro pe an. Prețurile însă mi se par extrem de exagerate pentru România.

Dan Matei a vorbit despre experiența sa ca programator de aplicații mobile și aplicațiile dezvoltate de acesta, printre care și airPainter. Zilele acestea, Dan Matei a depășit pragul de 5 milioane de descărcări pe toate aplicațiile sale.

Zsolt Langvister de la Arobs Transilvaia Software a vorb despre Push Notifications și In app purchase, fiind singurul speaker care a vorbit în engleză, deși publicul din sală era în proporție de peste 95% român. A mai prezentat și o aplicație de supraveghere a copiilor.

La final, Sebastian Văduva a vorbit despre caracteristicile esențiale pe care o aplicație trebuie să le aibă pentru a fi de succes: simplitate, friendly UI, trebuie să aibă o componentă socială.

s-ar putea sa-ti placa

0 comentariu