In vara acestui an cei de la Microsoft s-au gandit sa realizeze un studiu global prin care sa inteleaga cum se produc inselaciunile de tip suport tehnic si care este ponderea populatiei inselata prin aceasta metoda, dar si varsta in care se incadreaza acestia.
La acest studiu au participat oameni din diverse locuri de pe glob cum ar fi: Australia, Brazilia, Canada, China, Danemarca, Franta, Germania, India, Singapore, Africa de Sud, Regatul Unit al Marii Britanii si Statele Unite.
Cum se intampla inselatoria de tip suport tehnic?
Desi pare foarte asemanatoare cu inselatoria de pe la noi, metoda accidentul, cand un strain suna in miz de noapte un batran pentru ai spune ca fiul sau fiica sa au avut un accident si trebuie sa stanga o anumita suma de bani intr-un timp foarte scurt. Cam in acest mod functioneaza si acest tip de inselatorie – inselatoria de tip suport tehnic, cu doar mici amanunte schimbate si adresate catre un alt tip de public.
Spre exemplu escrocul te suna si iti spune ca este angajatul unei firme specializate pe software si te informeaza ca ai avea ceva probleme cu laptopul sau cu al tau soft pe calculator. O sa-ti spuna ca ai nu stiu ce virusi de care trebuie sa scapi cat mai urgent posibil oferindu-ti diverse servici de suport tehnic contra cost.
Astfel ca intr-un timp foarte scurt te va face sa-i dai acces pe laptopul tau, la distanta, acces la parolele tale si la conturile pe care le ai. Mai cu seama acestia se folosesc de nestiinta ta pentru a-ti instala diversi virusi care sa-ti faca probleme dupa ce tu platesti taxa pentru acest suport tehnic de care ai „beneficiat” in momentul cu pricina.
Bineinteles ca pagubele sunt foarte ridicate si nu pot fi estimate cu exactitate deoarece multe din victime nu au depus o plangere sau pur si simplu nu au stiut ca au fost victima unei astfel de inselaciuni. Cat despre mitul ca cei inselati sunt doar persoanele varstnice, ei bine, cei de la Microsoft au aflat ca cele mai numaroase victime au o varsta cuprinsa intre 18 si 34 de ani.
Acestea fiind abordate prin redirectionarea catre un website fraudulos (50%) sau prin primirea unui apel nesolicitat (26%). Cat despre persoanele mai in varsta de 64 de ani si peste, acestea au fost probabil abordate telefonic (44% apeluri nesolicitate, 38% reclame online, 33% e-mailuri nesolicitate, 26% redirectionare catre website fraudulos).
Cum poti preveni inselatoria de tip suport tehnic?
Dupa cum relateaza studiul sunt foarte multe persoane inselate si probabil ca foarte multe dintre acestea nici macar nu si-au dat seama ca sunt inselate. Dar cu toate acestea cel mai important lucru este acela sa tii toate aceste probleme la distanta de tine si de cei apropiati, caci niciodata nu se stie ce te poate intampina.
Si cum poti face acest lucru, daca nu prin a urma cativa pasi care sa-ti sporeasca vigilenta si siguranta.
- nu achizitionati servicii software de la persoane pe care nu le cunoasteti sau care nu va inspira incredere;
- asigurati-va mai intai daca aceste servicii primite prin telefon au taxa sau un abonament de platit, iar daca este asa tot ce aveti de facut este sa inchideti telefonul;
- nu dati date despre conturile voastre si nici acces la calculatorul vostru, decat in cazul in care se confirma ca acea persoana face parte din suportul tehnic de la firma la care sunteti abonati;
- in orice caz notati datele de contact ale persoanei care va contactat pentru servicii de software si anuntati autoritatile locale.
Toti acesti pasi ar trebui sa ii notati undeva si daca se intampla sa aveti vreodata dubii in ceea ce priveste acest tip de inselatorie, de tip suport tehnic sa va puteti apara din calea lor. Nu sunt lucruri ce nu pot fi realizate, ci sunt micute detalii ce au nevoie de vigilenta sporita din partea voastra.